● عکس‌نامه شیراز-2

اول عذرخواهی بابت تأخیر! کارم خیلی زیاد شده! :))

شب جمعه بود که رفتیم حرم شاهچراغ(ع). چیزی تا اذان مغرب باقی نمانده بود. نسیم بسیار خنکی می‌وزید و حیاط حرم حال و هوای خاصی داشت. من حس می‌کردم در مشهد و حرم امام رضا(ع) هستم! زیارت کردیم و برای نماز هم ماندیم. واقعاً حس خوبی بود! احساس سبکی می‌کردم.


این هم دروازه قرآن. از هتل تا دروازه قرآن پیاده رفتیم. نسبت به مسافت‌هایی که در تهران طی می‌کنیم، این واقعاً چیزی نبود ولی گویا برای خودشان راه زیادی است. ما کلاً تا هر کجا می‌توانستیم پیاده می‌رفتیم. به نظرمان مسافت‌ها خیلی کوتاه بود. نمی‌دانم چرا فکر می‌کردند طولانی است!!! منظره زیبای شب شیراز از بالای دروازه قرآن دیدنی و به یاد ماندنی بود. همین جا بود که بر سر آرامگاه خواجوی کرمانی هم رفتیم. جای خوبی را انتخاب کرده بود برای کنج عزلت گزیدن!


باغ جهان نما، باغ بسیار زیبایی است. با انبوهی از گلهای زیبا و خوشبو. همانطوری که قبلاً هم گفتم، شیراز مکانهای زیبا و رمانتیک زیادی دارد برای دیدار عشاق! اینجا هم البته فت و فراوان بود!
;))


آرامگاه شیخ اجل با اینکه مملو از سر و صدای کودکانی بود که برای بازدید آورده بودند، اما باز هم به نظرم آرامش خاصی داشت، با آن گنبد فیروزه‌ای زیبا! تور لیدر آلمانیها برای معرفی سعدی می‌گفت:"او کسی بوده مثل مارکو پولو که مدام سفر می‌کرده" (از اینجا نتیجه می‌گیریم که من زبان آلمانی هم بَلَتم!!!
;)) ) و این شعر را خواند:

بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند


نارنجستان قوام عمارت بسیار زیبایی بود در میان باغی فرحناک! از وقتی وارد شدیم صد بار آرزو کردم که ای کاش من هم در چنین خانه زیبایی زندگی می‌کردم! دل آدم باز می‌شد خداییش! پنجره‌های بزرگ رنگارنگ، تالار آیینه، درهای معرق، سقف‌های نقاشی شده و بعضاً آیینه کاری شده و ایوانی بزرگ با ستونهای سنگی بلند، از زیباییهای این خانه زیبا بود. قوام هم که همانطور که از اسمش پیداست، مال طایفه قاجار بوده. خانه زینت الملوک، همسر وی، در همسایگی این خانه قرار داشت که در قدیم با راهی زیرزمینی به یکدیگر متصل بودند. خانه زینت الملوک بدجوری رو به خرابی است. فقط یک قسمت زیرزمینی آن را تبدیل به موزه مردم شناسی کرده‌اند با مجسمه‌هایی از شخصیتهای تاریخ ایران و شیراز.




مسجد نصیرالملک با معماری زیبا و چشمگیر و فضایی قدیمی


گل شیشه شور



ارگ کریمخانی بنای عظیمی است که تقریباً در حال تخریب است! ولی با این حال هنوز برج و باروهای شگفت انگیزش خودنمایی می‌کنند. در اتاقک‌های ارگ، علاوه بر عکس‌هایی از تاریخ ایران، مجسمه‌هایی ساخته بودند از کریمخان و لطفعلی خان زند که در مجلسی پذیرای یک مهمان خارجی بودند (عکس آخر). کار جالبی بود به نظرم.


Labels: ,

+ | Balatarin Delicious Twitter FriendFeed | | 0 خاطره