● نمایشگاه کتاب

هر چند نمایشگاه امسال علیرغم همه مخالفت‌ها باز هم در مصلای تهران برگزار شد، اما به نظرم بسیاری از کم و کاستی‌های پارسال، تا حدودی، برطرف شده بود. علاوه بر پایگاه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای که در چند جا مستقر بودند، باجه های مختلفی تحت عنوان "از ما بپرسید" در همه جا به چشم می خورد که برای توزیع نقشه و راهنمایی مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده بود (هر چند نقشه‌ای که می‌دادند به هیچ دردی نمی‌خورد!). اورژانس و آتش‌نشانی هم بودند. در غرفه ناشران عمومی که در شبستان است، همه راهروها شماره گذاری شده بود و لیست ناشران و شماره غرفه‌ها بر روی پلانهایی در ورودی‌های مختلف هر راهرو نصب شده بود. شاید این موارد خیلی لازم و بدیهی به نظر برسند ولی خب همین‌ها هم پارسال وجود نداشتند!!! تقریباً می‌توان گفت که نظم خوبی حاکم بود.

به نظر من تعداد بازدیدکنندگان امسال بسیار کمتر از پارسال است! شاید همان یک مقدار نظمی هم که وجود دارد بابت همین خلوتی نمایشگاه است! دلیل آن را نمی‌دانم ولی به احتمال زیاد اوضاع اقتصادی، گرانی کتاب و کم بودن کتاب‌های جدید (با این اوضاع و احوال مجوز ندادن نشر به کتاب‌ها)، در این امر بی‌تأثیر نبوده‌اند.

از نکات بارز نمایشگاه امسال وجود گشت‌های مختلف و متعدد ارشاد بود که در همه ورودی‌ها مستقر بودند!!! حزب الله لبنان هم به صورت علنی برنامه‌های تبلیغاتی و موسیقی در محوطه جلوی شبستان داشت!!!

بخش‌های جنبی نمایشگاه، امسال زیاد بود که فرصت نشد حتی ببینم چه چیزهایی هستند. و اما کتاب‌هایی که خریدم:

بی‌وتن (رضا امیرخانی، نشر علم)

سرخی من از تو (سپیده شاملو، نشر مرکز)

رویای تبت (فریبا وفی، نشر مرکز)

سال‌های ابری (علی اشرف درویشیان، نشر چشمه)

آموزش آمار و احتمال به کمک کاریکاتور (لاری گونیک، ولکات اسمیت؛ ترجمه دکتر عباس سقایی و دکتر رسول نورالسناء، ناشر: شرکت خانه کیفیت ایران)

قصه‌های با نمک (مایکل روزن؛ ترجمه امیر مهدی حقیقت، نشر ماهی)

قصه‌های عجیب (هلن کرسول؛ ترجمه امیر مهدی حقیقت، نشر ماهی)

Labels:

+ | Balatarin Delicious Twitter FriendFeed | | 0 خاطره