● ملک سلیمان نبی

زندگی حضرت سلیمان، حداقل اون چیزی که ما از آیات قرآنی می‏دونیم، اونقدر جذاب و هیجان‏انگیز هست که بتونه سوژه یه فیلم سینمایی یا حتی سریال درست و حسابی بشه. ولی از اونجایی که به هر حال ما متخصص خراب کردن هر چیزی هستیم، از مملکت و دین و دانش و ادبیات و سینما گرفته تا اقلیم و آب و هوا، بالطبع فیلم میلیاردیمون هم اون چیزی نیست که می‏بایست باشه. قبل از دیدن فیلم سعی کرده بودم که هیچ نقدی نخونم تا تأثیری روی قضاوتم در مورد اون نداشته باشه. ولی اون چیزی که دیدم با انتظارات من به عنوان یک مخاطب معمولی، فاصله زیادی داشت.
مهم‏ترین اشکال این فیلم به نظر من کارگردانی اون بود! برای چنین پروژه عظیمی بهتر بود از کارگردان‏های مجرب‏تری که حداقل تجربه ساخت فیلم‏های تاریخی رو دارن استفاده می‏شد. شاید به خاطر همین بود که فیلم، بازی‏های درخشان و صحنه‏های خیلی تأثیرگذاری نداشت!
انتخاب بازیگران این فیلم که البته قراره یه سه‏گانه سینمایی باشه هم چنگی به دل نمی‏زنه. وقتی بازیگر نقش اصلی این فیلم یک روز مونده به آغاز فیلمبرداری تغییر می‏کنه (+)، معلوم میشه که انتخاب بازیگران مشکلاتی داشته! آخه مثلاً اینا نگفتن چطور میشه دو، سه تا برادر (پسران داوود نبی) اینقدر از لحاظ چهره با هم متفاوت باشن؟! یکیشون بشه ماهرویی مثل سلیمان و دیگران اونطوری! (قصد من توهین به هیچ فرد خاصی نیست. غرض فقط مقایسه است). الهام حمیدی هم که دیگه تبدیل شده به یه نقش کلیشه‏ای. زن پیامبر، معصوم و پاک!
و اما در مورد جلوه‏های ویژه که بیشترین هزینه رو برای این فیلم داشته. باید بگم که جلوه‏های ویژه این فیلم در سینمای ایران بی‏نظیره. حرفه‏ای و تا حدودی جذاب ولی نه تازه و جدید. با اینکه عوامل فیلم وجود شباهت‏های (تقلیدها(؟)) فیلمشون رو با سینمای هالیوود انکار کردن ولی حقیقت اینه که بیننده ایرانی که طرفدار پر و پا قرص سینمای هالیووده، هیچ چیز جدیدی که قبلاً در فیلم‏های آمریکایی ندیده باشه، اینجا نمی‏بینه! به‏خصوص اون دود سیاه که خودِ خود لاست بود!


در مورد داستان فیلم، تا اونجایی که من اطلاع دارم، علاوه بر قرآن و متون اسلامی از کتابهای دینی یهود هم استفاده شده. اگر چه فیلم به شدت ضد یهود به نظر میاد و احتمالاً اعتراضاتی رو هم در پی خواهد داشت! و اما داستان، همون تنازع دیرین شیطان و انسانه ولی این بار به شکل متفاوتی روایت شده. متفاوت از لحاظ سینمای ما و آموزه‏های دینی ما نه از لحاظ اون چیزی که معمولاً در ژانر وحشت در فیلم‏های آمریکایی دیدیم (مثل جنی شدن افراد!). همین جا بهتره بگم که این فیلم به هیچ وجه برای کودکان مناسب نیست! صدای بسیار بلند دالبی، صحنه‏های ناگهانی، شکستن سکوت با صداهای بسیار بلند، شبیه‏سازی اجنه و شیاطین و حتی فضای تاریک فیلم و سالن سینما باعث میشه بچه دچار وحشت بشه. اینو از عکس‏العمل بچه‏هایی که توی سالن سینما بودن فهمیدم. یه دختر بچه بود که تا آخر فیلم دوام نیاورد و رفت بیرون!‎‏

به هر حال بدون شک برای ساخت این فیلم زحمات بسیار زیادی کشیده شده. اگر چه بار اصلی مصائب یک فیلم بیشتر به دوش کارگردانه ولی معلومه که همه عوامل بسیار زحمت کشیدن برای خوب درآوردن اون. با همه انتقاداتی که به فیلم وارده ولی به عنوان اولین تجربه در سینمای ایران، شاید بهتر باشه کمی منصفانه‏تر بهش نگاه کنیم.
من بالشخصه معتقدم که ساخت این فیلم با همه هزینه هنگفتی که داشته اتفاق بسیار خوبیه و دریچه‏های تازه‏ای رو به سوی سینمای مرده ما باز می‏کنه. به خصوص اگر جهانی بشه. در مملکتی که همه پروژه‏های سنگین یا دولتیه یا باید از طرف دولت حمایت بشه که بتونه به مرحله عمل دربیاد، وادار کردن دولت به سرمایه‏گذاری در هنر به خصوص سینما که فراگیره، نقطه عطفیه برای جرأت دادن به اهالی سینما در خلق آثار بزرگ.
ملک سلیمان نبی علیرغم همه اونچه گفته شد، آدم رو به فکر فرو می‏بره! وقتی سلیمان رو می‏دیدم درست همون احساسی رو داشتم که زمان دیدن مختارنامه دارم. احساس متزلزل بودن! مقایسه‏ها هستن که هجوم میارن به سمت آدم. مقایسه خود با مردم اون زمان، مقایسه این زمان با اون زمان. و همه‏اش تکرار این سؤال که من اگر بودم کدوم طرف بودم!

Labels: , ,

+ | Balatarin Delicious Twitter FriendFeed | | 1 خاطره